Valkolakki, ylioppilaskuva ja muistot. 30 vuoden kuluttua ei ole paljoa muuta jäljellä. Muistot ovat jo haalistuneet ja tiivistyneet niihin muutamaan tapaukseen joka oli... odotas, oliko se niin tai miten se meni? Valkolakkikin on kaapinnurkassa värjäytynyt keltaisen kukertavaksi, saanut vappujuhlissa epämääräisiä roiskeita pintaansa eli ajanpatina on jättänyt jälkensä.
Ylioppilaskuva on aina tuore kun sitä katsoo. Kuva itsessään voi hieman menettää kylläisyyttään, mutta kuvasta saatu tunne tuo muistot niiltä hienoilta vuosilta mieliin. Kuva on lähetetty kiitokseksi sukulaisille kertomaan tarinaansa sinun historian yhdestä merkittävästä saavutuksesta.
Millaisen kuvan sinä haluat jättää perheellesi ja suvullesi muistoksi? Olisiko sellainen kuva joka ilmentää sinua itseäsi ja kertoo tämän hetken elämänvaiheestasi jotain olennaista, sinulle tärkeää?
Oletko viettänyt aikaasi paikassa, joka merkitsee sinulle jotain erityistä? Kalastat, melot, marjastat tai muuten vain olet luonnossaliikkuja. Hienoja paikkoja, ruukki, iltarusko, jokimaisema, kotikaupunkisi silhuetti tai muuten vain kaunis maisema.
Studiokuva on se perinteinen, mutta senkin suosio on hiipunut hieman miljöökuvauksen rinnalla. Studiokuvan suosio selittynee osittain sillä että "tulet ja menet". Perinteinen studiokuvaus kestää alle tunnin ja siinä ajassa saadaan runsas kuvagalleria joista saa valittua mieleiset kuvat. Studiossa saa pelkistetyn henkilökuvan, valoilla voi leikitellä, tuottaa sellaisen ylioppilaskuvan joka on oman näköisensä. Studiokuvassa on myös mahdollisuus irrotella, touhuta, olla lemmikin kanssa. Studiokuva on vain erillainen miljööltään kuin kauniissa ympäristössä otettu miljöökuva. Kumpikaan ei sulje toista kuvausmuotoa pois.
Ajanvaraaminen miljöökuvauksessa on joustava. Sovitaan alustavasti ajankohta milloin kuvaus on tarkoitus tehdä, mutta jos sää estää kuvauksen niin siirretään ajankohtaa. Lähes 100%;sti kuvaus onnistuu sovittuna aikana.
Kuvaustekniikka suosii liikkuvaa kuvaajaa. Tehokkaat salamat, radiolaukaisimet mahdollistavat pitkät etäisyydet ulkoilmassa. Filmiajan valotusvarat olivat olemattomat nykyisiin verrattuna. Viimeisin digitekniikan muutos on koko ajan lisännyt monipuolisia mahdollisuuksia. Siinä varmaan osittainen syy miljöökuvan suosioon.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti