torstai 10. marraskuuta 2011

Nettikaupan maalaisjärki

  Arkipäivää on pyytää tarjous tuotteista tai palveluista. Netti on hyvä  tavaran hankintaan ja sieltä saa ainakin alustavan hinta- ja toimitusarvion. Hankkiiko tavaran sitten jenkkien markkinoilta, saksasta vai ihan kotimaasta, on kaikki saman ruudun takana helposti saatavilla. Tavaran toimitus ja toimittajan kotipaikka voi olla mistäpäin maailmaa hyvänsä kunhan asiakaspalvelu toimii. Toimittajan sivuston sisältö on kuin paikka sijaitsisi ihan vieressä, mutta kun pyydät soittamaan niin kerrotaankin yrityksen olevan jossain kaukomailla. Toimittajan sijainnilla ei ole väliä kunhan toimitukset ja tuote ovat kunnossa ja hinta kohdillaan, mutta asiakkaalle olisi hyvä välittää tarvittavat tiedot asiakaspalvelun saatavuudesta ym. tiedoista.

 Valuuttakurssi on ratkaiseva jos tuonti on vaikka jenkkien markkinoilta, mutta hintaan vaikuttavat myös tuotteen valmistusvero ja toimituskulut. Varsinkin viimevuosina toimituskulujen kallistuminen on ratkaisevasti rajoittanut ostosreissuja rapakon taakse.

Jos hankit kotimaisilta nettikaupoilta  jotain hintavampaa kannattaa kysyä tarjousta. Olen useasti saanut hieman alennusta tuotteista vaikkei mitään suuria niistä ei saa, mutta pienikin lämmittää mieltä. Webkaupat  tasapäistävät hintoja ja jos kaikki ovat euroissa samalla viivalla, silloin voi tarjouspyynnöstä olla apua. Tarjouspyynnössä on hyvä tarkennuttaa myös toimitusaika.

Kun ostaa verkkokaupasta, on maksun suorittaminen hyvä tehdä luottokortilla. Ongelmat alkavat siitä, kun siirtää rahaa ulkomaisen toimittajan tilille mutta tavara on esim. loppu. Rahan palautusta voi vaatia ja usein sekin toimii, mutta on niitäkin missä ei toimi.  Ongelmissa auttaa aina kolmas osapuoli eli luottokortin toimittaja. Muutoin saa olla asioiden kanssa yksin vaatimassa korjausta toimitukseen.

Aikanaan ostin 600 €:n lentoliput verkosta visalla. Lentoyhtiö meni konkurssiin juuri sopivasti ja sain rahat takaisin luottokunnalta. Monet jäivät nuolemaan näppejään maksettuaan käteisellä liput.

Hauska juttu oli kun tilasin kymmenen vuotta sitten Missisipin kosteikolta olevasta kaupasta eläinhajusteita 25 dollarin edestä. Tilauksen yhteydessä suoritin maksun luottokortilla lähettämällä luottokortin kuvan faksilla toimittajalle jenkkeihin. Tilaus tehtiin staattiselta sivustolta jossa oli kuvat, teksti, hinta ja lopussa fax numero.  Faksi siksi että jää kuitti lähetyksestä. Tuli luottokunnan visalasku jossa peritty 25$ + toimituskulut. Ajatus tappion suuruudesta hiipi mieleen kun olin lähes varma että mitään hajustetta en tule saamaan, mutta kokeilla täytyi. Kesti 2kk kun tuli kahden nyrkin kokoinen aaltopahvinyssäkkä  ja käsinkirjoitetut osoitteet. Paketissa oli kaikki tarvittavat tavarat!.

Joululahjan hankin viime viikolla Amazon.de verkkokaupasta 30% edullisemmin kuin kotimaan kaupoista. Toimituskin oli todella nopeaa, tilasin sunnuntaina ja paketti tuli torstaina kotiin. Toimitettiin todennäköisesti jostain saksanmaalta. Kotimaisetkaan eivät useasti tähän nopeuteen pääse.

Suuret verkkokaupat ovat erittäin luotettavia toimijoita joita voi käyttää turvallisesti. Esim. USAsta BHPhotovideo.com, saksasta ACphoto ja suomesta vaikka verkkokauppa.com sekä lukuisat muut kaupat.



Verkko-ostoksia olen tehnyt niin kauan kuin kauppoja on yleensä ollut ilman mitään suurempia ongelmia ja suosittelen kunhan käytät maalaisjärkeä kaupanteossa!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti