Suljinverhon nopeus on vain tekninen ja kameran valmistajan tekemä määre. Valotusaika on tähän nivoksissa ja periytyy kuvauksen alusta saakka. Tekniikkaa pidetään tärkeänä ja sitä se myös on valokuvauksessa. Olen aina harmitellut viimeisimpien kameroiden kykyä suoriutua tehtävästä paremmin suhteessa vanhaan. Kamerassa on laukaisuviive eli viive sormen koukistuksen ja kuvan oton välillä. Uusissa kameroissa viive on millisekunteja ja vanhoissa pokkareissa oli jopa sekuntikin. Siinä ajassa ehtii lapsi juosta nurkan taakse. Kamera herää horroksesta tai "syttyy" joko nopeasti, hitaasti tai siltä väliltä ja myös sillä asialla on suuri merkitys hyvän kuvan saamisessa.
281s |
Mieleisen valon saaminen tallennetuksi kennolle vaatii tietyn nopeuden. Maisemakuvauksessa nopeudet vaihtelee ääripäästä toiseen. Urheilussa ilman erikoistehostehakuisuutta on nopeudet pidettävä nopeina liiketerävyyden saavuttamiseksi.
1/300s |
Katseen, aivojen ja sormen nopeus on ratkaisevaa ja se kehittyy kovalla treenaamisella. Kyky nähdä tilanne ja koukistaa sormi oikea-aikaisesti on huomattavasti vaikeampaa kuin tekninen nopeushallinta
kamerasta.
Kameran kuvausnopeudella voi tätä paikata mutta ei kaikessa. Salamakuvaus esim. hyppäävästä ihmisestä tuottaa vain yhden kuvan studiosalaman varausnopeuden vuoksi. Nopeudeksi ei ehkä voi sanoa aavistamista, mutta kyseessä on kyky nähdä tilanne ja laukaista kamera oikea-aikaisesti. Kohteen käytöksen tietäen voi ottaa kuvan näkemällä liikkeen.
Nopeudella on väliä! 1/350s |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti